Regnbuemyter og raketbiler

– et forløb om regnbuer og myter 

1. – 4. kl.

Regnbuemyter og raketbiler

– et forløb om regnbuer og myter 

1. – 4. kl.

INFO

Fag: Kristendomskundskab

Klassetrin: 1. – 4. klasse

Periode: fra 1. september

Omfang: 6-8 lektioner

Tilmelding: Ingen tilmeldingsfrist

Tilmeldte lærere modtager:

INFO

Fag: Kristendomskundskab

Klassetrin: 1. – 4. klasse

Periode: fra 1. september

Omfang: 6-8 lektioner

Tilmelding: Ingen tilmeldingsfrist

LÆREREN MODTAGER

Beskrivelse

Regnbuen – en bro mellem verdner, en kolossal himmelslange eller et tegn fra Gud? 

 

Mennesker har til alle tider set regnbuen træde frem på himlen, når det regner og solen skinner på samme tid, og synet har fascineret. Denne fascination har ført til en undren, som igen har ført til, at man har digtet historier, hvor regnbuen fik en plads og en funktion i verden, og det uanset om man troede på Jahve, de nordiske guder eller naturens kraft. Disse historier kaldes i dag for myter. 

 

Sigge, Tot og raketbilen
I dette forløb møder eleverne to børn, Sigge og Tot, som bygger en raketbil i baghaven. Med et trylleslag bliver raketbilen en transportnøgle, der sender børnene ud i tre mytologiske verdener på tværs af tid og geografi. I disse tre verdner, møder de:   

  • Noa på arken, som fortæller om den store syndflod og Gud, der sætter regnbuen på himlen 
  • Vogterguden Heimdal, som holder skarpt øje med himmelbroen Bifrost 
  • Regnbueslangen, der lærte de indfødte australiere forskellige ritualer og samtidig formede det australske landskab med sin enorme krop 

Eleverne skal i forløbet arbejde med myterne som en fortælleform, der skildrer tilværelsesspørgsmål på tværs af tid og sted. En fortælleform, der ser ud til at være universel for menneskers beskrivelse af det fascinerende og det mystiske. 

 

Kreditering

Illustration: Mette Marcussen

Grafisk opsætning: SYMF