Hånd og Ånd

– et forløb om forbindelsen mellem hånd og ånd 

5.-6. kl.

Hånd og Ånd

– et forløb om forbindelsen mellem hånd og ånd 

5.-6. kl.

INFO

Fag: Kristendomskundskab, dansk og håndværk & design

Klassetrin: 5.-6. klasse

Periode: Fra 1. september 2025

Omfang: 8 lektioner (kristendomskundskab og dansk) + 6 – 12 lektioner (håndværk & design)

Tilmelding:Hele året

Tilmeldte lærere modtager:

INFO

Fag: Kristendomskundskab, dansk og håndværk & design

Klassetrin: 5.-6. klasse

Periode: Fra 1. september 2025

Omfang: 8 lektioner (kristendomskundskab og dansk) + 6 – 12 lektioner (håndværk & design)

Tilmelding:Hele året

LÆREREN MODTAGER

Beskrivelse

Hvad er det fineste? Håndens praktiske eller hjernens teoretiske arbejde? Ingen af dem, hvis man spørger N.F.S Grundtvig. Begge dele er lige fine – og i øvrigt uadskillelige.   

 

I de her år genopdager mange vigtigheden og glæden ved håndens arbejde. Men den glæde kommer selvfølgelig ikke af sig selv. For at blive optaget af et håndværk skal man lære det at kende og mestre det. I håndværk og design fordyber eleverne sig i et håndværk, når de skal skabe hænder med deres hænder i forskellige materialer – træ, metal eller tekstil – med ønsket om, at de må få en begyndende glæde ved et håndværk.  

 

Forbindelsen mellem hånd og ånd var afgørende for Grundtvig, og i kristendomskundskab introduceres eleverne for hans tanker om krop, hånd og ånd i en lille film. De arbejder også med den bibelske skabelsesberetning og dens betydning for Grundtvig.   

 

I dansk arbejder eleverne med opslagsværket LeksikÅND over ord med HÅND af forfatter Mette Hegnhøj og illustrator Klara Espersen. LeksikÅND er skabt særligt til dette forløb. Eleverne skal bl.a. have fokus på, hvad et leksikon er og på forfatterens håndværk. Hvilke virkemidler har forfatteren i sin værktøjskasse? Og hvilke værktøjer bruger eleverne?  

 

Som afslutning udstiller eleverne deres værker og reflekterer over deres egne erfaringer med (H)ÅNDens arbejde.  

 

Kreditering 

Illustration: Klara Espersen