

Hvad er det fineste? Håndens praktiske eller hjernens teoretiske arbejde? Ingen af dem, hvis man spørger N.F.S Grundtvig. Begge dele er lige fine – og i øvrigt uadskillelige.
I de her år genopdager mange vigtigheden og glæden ved håndens arbejde. Men den glæde kommer selvfølgelig ikke af sig selv. For at blive optaget af et håndværk skal man lære det at kende og mestre det. I håndværk og design fordyber eleverne sig i et håndværk, når de skal skabe hænder med deres hænder i forskellige materialer – træ, metal eller tekstil – med ønsket om, at de må få en begyndende glæde ved et håndværk. Forbindelsen mellem hånd og ånd var afgørende for Grundtvig, og i kristendomskundskab introduceres eleverne for hans tanker om krop, hånd og ånd i en lille film. De arbejder også med den bibelske skabelsesberetning og dens betydning for Grundtvig. I dansk arbejder eleverne med opslagsværket LeksikÅND over ord med HÅND af forfatter Mette Hegnhøj og illustrator Klara Espersen. LeksikÅND er skabt særligt til dette forløb. Eleverne skal bl.a. have fokus på, hvad et leksikon er og på forfatterens håndværk. Hvilke virkemidler har forfatteren i sin værktøjskasse? Og hvilke værktøjer bruger eleverne? Som afslutning udstiller eleverne deres værker og reflekterer over deres egne erfaringer med (H)ÅNDens arbejde. Kreditering Illustration: Klara EspersenINFO
Fag: Kristendomskundskab, dansk og håndværk & design
Klassetrin: 5.-6. klasse
Periode: Fra 1. september 2025
Omfang: 8 lektioner (kristendomskundskab og dansk) + 6 – 12 lektioner (håndværk & design)
Tilmelding:Hele året
Tilmeldte lærere modtager:
INFO
Fag: Kristendomskundskab, dansk og håndværk & design
Klassetrin: 5.-6. klasse
Periode: Fra 1. september 2025
Omfang: 8 lektioner (kristendomskundskab og dansk) + 6 – 12 lektioner (håndværk & design)
Tilmelding:Hele året
LÆREREN MODTAGER
- Lærervejledning
- “LeksikÅND over ord med HÅND” til makkerpar
- Adgang til hjemmeside med digitale ressourcer
Beskrivelse
Hvad er det fineste? Håndens praktiske eller hjernens teoretiske arbejde? Ingen af dem, hvis man spørger N.F.S Grundtvig. Begge dele er lige fine – og i øvrigt uadskillelige.
I de her år genopdager mange vigtigheden og glæden ved håndens arbejde. Men den glæde kommer selvfølgelig ikke af sig selv. For at blive optaget af et håndværk skal man lære det at kende og mestre det. I håndværk og design fordyber eleverne sig i et håndværk, når de skal skabe hænder med deres hænder i forskellige materialer – træ, metal eller tekstil – med ønsket om, at de må få en begyndende glæde ved et håndværk.
Forbindelsen mellem hånd og ånd var afgørende for Grundtvig, og i kristendomskundskab introduceres eleverne for hans tanker om krop, hånd og ånd i en lille film. De arbejder også med den bibelske skabelsesberetning og dens betydning for Grundtvig.
I dansk arbejder eleverne med opslagsværket LeksikÅND over ord med HÅND af forfatter Mette Hegnhøj og illustrator Klara Espersen. LeksikÅND er skabt særligt til dette forløb. Eleverne skal bl.a. have fokus på, hvad et leksikon er og på forfatterens håndværk. Hvilke virkemidler har forfatteren i sin værktøjskasse? Og hvilke værktøjer bruger eleverne?
Som afslutning udstiller eleverne deres værker og reflekterer over deres egne erfaringer med (H)ÅNDens arbejde.
Kreditering
Illustration: Klara Espersen