FILOSOFISK WORKSHOP – HVAD TÆNKER KAIN PÅ?
BIBELFORTÆLLINGEN OM KAIN OG ABEL STILLER SPØRGSMÅL, SOM MENNESKER HAR TÆNKT OVER I TUSINDER AF ÅR. HVOR KOMMER DET ONDE FRA?
En af Bibelens urfortællinger er myten om Kain og Abel. Den handler om Kain, der i jalousi og vrede slår sin bror Abel ihjel. Myter har til formål at forklare grundlæggende vilkår i tilværelsen og denne myte kan blandt andet siges at pege ind i spørgsmål om ‘det onde’.
Alle mennesker kender fra en ganske ung alder ‘det onde’ i en eller anden udstrækning. Både fra os selv og i andre. Men det er i grunden gådefuldt, hvad det onde er. Hvorfor vil mennesket ikke altid bare ‘det gode’? Findes der kun onde handlinger eller findes det onde som en kraft i sig selv? Kan vi selv ville eller ikke ville det gode og det onde? Og hvad afgør egentlig om en handling er ond?
SYMF gennemfører en undervisningsworkshop på jeres skole. Eleverne skal arbejde med fortællingen om Kain og Abel, forskellige etiske positioner og forståelsesrammer for ‘det onde’. De skal arbejde med begrebsdefinition og deltage i filosofisk dialog, der kan bidrage til at nuancere synet på, hvad der er onde handlinger og på ondskab som fænomen.
Workshoppen gennemføres af pædagogisk udviklingskonsulent ved SYMF cand.mag i pædagogik og filosofi Tascha Brandt Schøsler. Klassens lærer skal være til stede og deltagende i workshoppen. Besøget koordineres med SYMF. Efter tilmelding bliver du kontaktet af SYMF.
Kreditering
Illustration: Oliver Streich 2026
FAG: Kristendomskundskab
KLASSETRIN: 7.-9. klasse
OMFANG: 1 dobbeltlektion
PERIODE: Fra oktober 2026
TILMELDING: Løbende. Max 20 klasser
LÆREREN MODTAGER
- Tilbud om workshop
FILOSOFISK WORKSHOP – HVAD TÆNKER KAIN PÅ?
FAG: Kristendomskundskab
KLASSETRIN: 7.-9. klasse
OMFANG: 1 dobbeltlektion
PERIODE: Fra oktober 2026
TILMELDING: Løbende. Max 20 klasser
- Tilbud om workshop
FILOSOFISK WORKSHOP – HVAD TÆNKER KAIN PÅ?
FAG: Kristendomskundskab
KLASSETRIN: 7.-9. klasse
OMFANG: 1 dobbeltlektion
PERIODE: Fra oktober 2026
TILMELDING: Løbende. Max 20 klasser
BIBELFORTÆLLINGEN OM KAIN OG ABEL STILLER SPØRGSMÅL, SOM MENNESKER HAR TÆNKT OVER I TUSINDER AF ÅR. HVOR KOMMER DET ONDE FRA?
En af Bibelens urfortællinger er myten om Kain og Abel. Den handler om Kain, der i jalousi og vrede slår sin bror Abel ihjel. Myter har til formål at forklare grundlæggende vilkår i tilværelsen og denne myte kan blandt andet siges at pege ind i spørgsmål om ‘det onde’.
Alle mennesker kender fra en ganske ung alder ‘det onde’ i en eller anden udstrækning. Både fra os selv og i andre. Men det er i grunden gådefuldt, hvad det onde er. Hvorfor vil mennesket ikke altid bare ‘det gode’? Findes der kun onde handlinger eller findes det onde som en kraft i sig selv? Kan vi selv ville eller ikke ville det gode og det onde? Og hvad afgør egentlig om en handling er ond?
SYMF gennemfører en undervisningsworkshop på jeres skole. Eleverne skal arbejde med fortællingen om Kain og Abel, forskellige etiske positioner og forståelsesrammer for ‘det onde’. De skal arbejde med begrebsdefinition og deltage i filosofisk dialog, der kan bidrage til at nuancere synet på, hvad der er onde handlinger og på ondskab som fænomen.
Workshoppen gennemføres af pædagogisk udviklingskonsulent ved SYMF cand.mag i pædagogik og filosofi Tascha Brandt Schøsler. Klassens lærer skal være til stede og deltagende i workshoppen. Besøget koordineres med SYMF. Efter tilmelding bliver du kontaktet af SYMF.
Kreditering
Illustration: Oliver Streich 2026