På rejse med Grundtvig

5.-6. klasse

På rejse med Grundtvig

5.-6. klasse

INFO

Fag: Kristendomskundskab

Klassetrin: 5.-6. klasse

Periode: Hele året

Omfang: 7 – 8 lektioner

Tilmelding: Hele året

Tilmeldte lærere modtager:

INFO

Fag: Kristendomskundskab

Klassetrin: 5.-6. klasse

Periode: Hele året

Omfang: 7 – 8 lektioner

Tilmelding: Hele året

LÆREREN MODTAGER

Beskrivelse

Et forløb om de spor Grundtvig har sat i vores samfund 

 

Få har som N.F.S. Grundtvig præget det danske samfunds forståelse af demokrati, skole og kirke. Grundtvig var af den opfattelse, at fællesskaber etableres og styrkes i skolen, i kirken og i samfundet. Han mente, at det folkelige knytter sig til vigtige samfundsinstanser som folkekirken, folketinget og folkeskolen. Alle tre organisationer har forstavelsen ‘folke’, hvilket understreger en vigtig pointe i Grundtvigs menneske- og samfundsanskuelser: Det folkelige er det, som binder os sammen trods vores forskelligheder.

 

Grundtvig-tegneserie 

I forløbet møder eleverne Grundtvig gennem en ny tegneserie af Jan Solheim, hvor to børn finder en ældre mand på en bænk foran Aarhus Domkirke. Undervejs går det op for børnene, at manden er den præst og salmedigter, som kaldes Grundtvig. Sammen med børnene besøger Grundtvig tre steder, hvor han med sit liv og sin tænkning har sat betydningsfulde aftryk. Ved hjælp af medfølgende dialogkort samles der op på tegneseriens indhold. Formålet er, at eleverne får et elementært kendskab til Grundtvig og hans betydning for det samfund, som eleverne lever i.

På hjemmesiden kan du finde tegneserien indlæst af Kim Linnet.

 

OBS: BAGKATALOG-FORLØB

Da dette forløb er et forløb vi tilbyder som en del af vores bagkatalog, betyder det at du får tilsendt lærervejledning, dialogkort og tegneserier.

I forløbet skal du også bruge følgende remedier, som du selv skal sørge for at fremskaffe:

 

  • En salmebog
  • 1-2 garnnøgler afhængig af klassens størrelse
  • En historisk fortælling (kan printes fra hjemmeside)
  • en stemmeseddel (kan printes fra hjemmeside)

 

Kreditering 

Tegninger: Jan Solheim