

Et forløb om de spor Grundtvig har sat i vores samfund
Få har som N.F.S. Grundtvig præget det danske samfunds forståelse af demokrati, skole og kirke. Grundtvig var af den opfattelse, at fællesskaber etableres og styrkes i skolen, i kirken og i samfundet. Han mente, at det folkelige knytter sig til vigtige samfundsinstanser som folkekirken, folketinget og folkeskolen. Alle tre organisationer har forstavelsen ‘folke’, hvilket understreger en vigtig pointe i Grundtvigs menneske- og samfundsanskuelser: Det folkelige er det, som binder os sammen trods vores forskelligheder. Grundtvig-tegneserie I forløbet møder eleverne Grundtvig gennem en ny tegneserie af Jan Solheim, hvor to børn finder en ældre mand på en bænk foran Aarhus Domkirke. Undervejs går det op for børnene, at manden er den præst og salmedigter, som kaldes Grundtvig. Sammen med børnene besøger Grundtvig tre steder, hvor han med sit liv og sin tænkning har sat betydningsfulde aftryk. Ved hjælp af medfølgende dialogkort samles der op på tegneseriens indhold. Formålet er, at eleverne får et elementært kendskab til Grundtvig og hans betydning for det samfund, som eleverne lever i. På hjemmesiden kan du finde tegneserien indlæst af Kim Linnet. OBS: BAGKATALOG-FORLØB Da dette forløb er et forløb vi tilbyder som en del af vores bagkatalog, betyder det at du får tilsendt lærervejledning, dialogkort og tegneserier. I forløbet skal du også bruge følgende remedier, som du selv skal sørge for at fremskaffe:- En salmebog
- 1-2 garnnøgler afhængig af klassens størrelse
- En historisk fortælling (kan printes fra hjemmeside)
- en stemmeseddel (kan printes fra hjemmeside)
INFO
Fag: Kristendomskundskab
Klassetrin: 5.-6. klasse
Periode: Hele året
Omfang: 7 – 8 lektioner
Tilmelding: Hele året
Tilmeldte lærere modtager:
INFO
Fag: Kristendomskundskab
Klassetrin: 5.-6. klasse
Periode: Hele året
Omfang: 7 – 8 lektioner
Tilmelding: Hele året
LÆREREN MODTAGER
- Lærervejledning
- Klassesæt af tegneserien På rejse med Grundtvig
- Dialogkort
- Adgang til hjemmeside
Beskrivelse
Et forløb om de spor Grundtvig har sat i vores samfund
Få har som N.F.S. Grundtvig præget det danske samfunds forståelse af demokrati, skole og kirke. Grundtvig var af den opfattelse, at fællesskaber etableres og styrkes i skolen, i kirken og i samfundet. Han mente, at det folkelige knytter sig til vigtige samfundsinstanser som folkekirken, folketinget og folkeskolen. Alle tre organisationer har forstavelsen ‘folke’, hvilket understreger en vigtig pointe i Grundtvigs menneske- og samfundsanskuelser: Det folkelige er det, som binder os sammen trods vores forskelligheder.
Grundtvig-tegneserie
I forløbet møder eleverne Grundtvig gennem en ny tegneserie af Jan Solheim, hvor to børn finder en ældre mand på en bænk foran Aarhus Domkirke. Undervejs går det op for børnene, at manden er den præst og salmedigter, som kaldes Grundtvig. Sammen med børnene besøger Grundtvig tre steder, hvor han med sit liv og sin tænkning har sat betydningsfulde aftryk. Ved hjælp af medfølgende dialogkort samles der op på tegneseriens indhold. Formålet er, at eleverne får et elementært kendskab til Grundtvig og hans betydning for det samfund, som eleverne lever i.
På hjemmesiden kan du finde tegneserien indlæst af Kim Linnet.
OBS: BAGKATALOG-FORLØB
Da dette forløb er et forløb vi tilbyder som en del af vores bagkatalog, betyder det at du får tilsendt lærervejledning, dialogkort og tegneserier.
I forløbet skal du også bruge følgende remedier, som du selv skal sørge for at fremskaffe:
- En salmebog
- 1-2 garnnøgler afhængig af klassens størrelse
- En historisk fortælling (kan printes fra hjemmeside)
- en stemmeseddel (kan printes fra hjemmeside)
Kreditering
Tegninger: Jan Solheim
Et forløb om de spor Grundtvig har sat i vores samfund
Få har som N.F.S. Grundtvig præget det danske samfunds forståelse af demokrati, skole og kirke. Grundtvig var af den opfattelse, at fællesskaber etableres og styrkes i skolen, i kirken og i samfundet. Han mente, at det folkelige knytter sig til vigtige samfundsinstanser som folkekirken, folketinget og folkeskolen. Alle tre organisationer har forstavelsen ‘folke’, hvilket understreger en vigtig pointe i Grundtvigs menneske- og samfundsanskuelser: Det folkelige er det, som binder os sammen trods vores forskelligheder. Grundtvig-tegneserie I forløbet møder eleverne Grundtvig gennem en ny tegneserie af Jan Solheim, hvor to børn finder en ældre mand på en bænk foran Aarhus Domkirke. Undervejs går det op for børnene, at manden er den præst og salmedigter, som kaldes Grundtvig. Sammen med børnene besøger Grundtvig tre steder, hvor han med sit liv og sin tænkning har sat betydningsfulde aftryk. Ved hjælp af medfølgende dialogkort samles der op på tegneseriens indhold. Formålet er, at eleverne får et elementært kendskab til Grundtvig og hans betydning for det samfund, som eleverne lever i. På hjemmesiden kan du finde tegneserien indlæst af Kim Linnet. OBS: BAGKATALOG-FORLØB Da dette forløb er et forløb vi tilbyder som en del af vores bagkatalog, betyder det at du får tilsendt lærervejledning, dialogkort og tegneserier. I forløbet skal du også bruge følgende remedier, som du selv skal sørge for at fremskaffe:- En salmebog
- 1-2 garnnøgler afhængig af klassens størrelse
- En historisk fortælling (kan printes fra hjemmeside)
- en stemmeseddel (kan printes fra hjemmeside)