Luk døren for helvede!

– et undervisningsforløb for 7.-9. klasse om helvedesforestillinger

Om forløbet

Helvede beskrives som et frygteligt sted, hvis pinsler og plager med stor detaljerigdom er gengivet i billedkunsten, i folketroen og i populærkulturen. De fleste af disse forestillinger stammer ikke fra Bibelen men fra værket Den Guddommelige Komedie skrevet af Dante Alighieri i begyndelsen af 1300-tallet. Men hvordan kan det være, at det stadig er Dantes version af helvede, der er den dominerende i den folkelige forståelse i dag? 

Eleverne skal i forløbet arbejde med Den Guddommelige Komedie som graphic novel tegnet af Niels Roland samt novellen Enden på komedien af Jesper Wung-Sung skrevet til dette forløb. Med afsæt i teksterne skal følgende undersøges: Begreberne lykke og lidelse, intertekstualitet, fællesstof med andre religioner og kulturer samt hvordan Den Guddommelige Komedie har påvirket og stadig påvirker populærkulturelle og folkelige helvedesforestillinger.

Kirkebesøg

Tilmeldte klasser har mulighed for at besøge deres lokale kirke og den lokale præst undervejs i forløbet for at høre om, hvordan man i folkekirken i dag tænker om helvede. Besøget er bygget op omkring 4 poster, hvor den lokale præst varetager den ene post, der er en samtalepost. Læs om hele kirkebesøget i vejledningen nedenfor.

Læreren sørger forud for besøget at inddele klassen i grupper, læreren holder styr på tiden og sørger for at grupperne roterer mellem posterne og læreren medbringer folde-døre, som eleverne skal bruge til at notere på undervejs i kirkebesøget. 

Billede: En elev har skrevet sine noter ned på en af de foldedøre, der bruges i kirkebesøget.