Filosofi med børn – den med Adam og Eva

Forløbsmaterialer

Fysiske materialer 

Lærervejledningen indeholder 2 spor:

 

SPOR 1 (2.-6. klasse): I dette spor er fokus på skyld og uskyld. Hvad er skyld? Hvornår er man skyldig? Kan man være mere eller mindre skyldig og hvad er afgærende for hvor skyldig man er?

SPOR 2 (4.-6. klasse): I dette spor er fokus på, hvad der gør et menneske til et menneske, og hvad forskellige menneskelige erfaringer betyder for vores identitet og oplevelse af verden.

Digitale materialer til forløbet

Ida Jessens bibelhistorie om ‘Adam og Eva’ 

 

Lydfortællingen kan afspilles herunder:

 

Download teksten her

 

5 tegninger til lydfortællingen 

 

De 5 tegninger bruges ifm. lytning til lydfortællingen. Kan printes eller vises på skærm.

 

Tegning til afsnit 1

Tegning til afsnit 2

Tegning til afsnit 3

Tegning til afsnit 4

Tegning til afsnit 5 

 

De 5 tegninger samlet på 1 ark med klippestreger downloades her (findes også som kopiark i lærervejledningen)

 

Illustrationer af Adam, Eva, Gud og Slangen til print (skal kun bruges i SPOR 1)

 

Adam

Eva

Gud

Slangen

 

“Begrebsbowling” til print eller visning på skærm (skal kun bruges i SPOR 2)

 

Downloades her

 

Forsideillustration af Adam, Eva og Slangen i paradisets have 

Downloades her

Øvrige ressourcer

Se et eksempel på en filosofisk dialog i en klasse

I denne film produceret af Filosofi i Skolen (link), kan du se et eksempel på en fuld filosofisk dialog. Der er tale om en klasse, der har prøvet at filosofere flere gange før (og dermed kender til “formen”) og en lærer, der faciliterer dialogen efter nogle af de principper, der er beskrevet i lærervejledningen Bilag 2 (De vigtigste principper i Filosofi med børn)

Filmen viser hvordan spørgeteknikker fungerer og hvordan rammesætningen for dialogen tager sig ud i praksis. Filmen viser også nogle af de nuancerede, kreative, reflekterede input eleverne har til det ellers abstrakte spørgsmål om hvad ‘frihed’ er. 

Der er mange måder at gennemføre filosofiske dialoger med en klasse på og hver fugl synger med sit næb. Det er vigtigt at man altid tilpasser faciliteringen til sin egen formidlings og lærerstil, men at man stadig forsøger at arbejde med nogle af de teknikker der står beskrevet i lærervejledningen.