Er der tid?
– om tidens livsfilosofiske betydning og dens rolle i religionerne
Formålet med forløbet er at vække undren: Hvordan kan et så grundlæggende koncept som tiden er, i virkeligheden være så svært at få hold på? Religionsfagligt kommer forløbet ind på, hvordan man i religionerne leger med tidsbegrebet i ritualerne, den almindelige tid opløses i mødet med det hellige. Fænomenerne tid og evighed gennem samtale ud fra filosofiske spørgsmål, kunstværker og konkrete genstande i kirkebesøget og eleverne arbejder i undervisningen med tidens livsfilosofiske betydning og undersøger forskellige aspekter af tiden i religionerne, hvor den både optræder som et kvantitativt og et kvalitativt fænomen. Forløbet giver også mulighed for at bringe det idéhistoriske ved tiden med over i historiefaget og se på, hvordan tid som begreb og som teknologi har spillet ind i menneskers liv. Der kan også tilføjes en danskfaglig dimension, hvor tiden som sprogligt fænomen tages under luppen i digte, ordsprog og faste vendinger.
Forløbsmaterialer
Når du tilmelder dig forløbet får du som lærer følgende tilsendt med posten:
- Lærervejledning
- Elevhæfter (klassesæt)
- Symbolkort
Til præster
Forløbet indledes med et besøg i den lokale kirke, hvor eleverne skal opleve et lydbillede – et poetisk lydværk udviklet af folkene bag teater Carte Blanche, og som er inspireret af teksten i Prædikerens Bog. Efterfølgende undersøges fænomenerne tid og evighed gennem samtale ud fra filosofiske spørgsmål, kunstværker og konkrete genstande på forskellige poster i kirken. På én af disse poster kan præsten deltage.