Stille råb og knyttede næver

-et forløb om oprør!

7.-9. klasse

Stille råb og knyttede næver

-et forløb om oprør!

7.-9. klasse

INFO

Fag: Kristendomskundskab

Klassetrin: 7.-9. klasse

Periode: Fra 1. september

Omfang: 6-7 lektioner

Tilmeldingsfrist: Hele året

Tilmeldte lærere modtager:

INFO

Fag: Kristendomskundskab

Klassetrin: 7.-9. klasse

Periode: Fra 1. september

Omfang: 6-7 lektioner

Tilmeldingsfrist: Hele året

LÆREREN MODTAGER

Beskrivelse

Op på barrikaderne, grib megafonen og skub de gamle systemer og magthavere ud over kanten, så der kan blive plads til noget nyt! 

 

Sådan vil mange måske tænke, når de hører ordet oprør. At det kræver massemobilisering og larm i gaden. Men oprør kan se ud på mange forskellige måder. De kan være lokale, som når skoleklasser strejker for klimaet, det kan være online, som når folk samles om et hashtag eller de kan være helt stille, som når et enkelt menneske siger fra og vælger en anden vej. 

Fælles for alle oprør, uanset om de larmer eller er stiller, er, at de deler ønsket om at ændre noget. Målet er ikke nødvendigvis at omstyrte det eksisterende, det kan også være at starte en samtale om noget, som man synes er vigtigt, forkert, eller noget helt tredje. Og hvilken plads har det etiske aspekt i oprøret? 

I dette forløb skal eleverne arbejde med oprøret som begreb, Jesus som oprører, Luther som oprører og oprør i kristendommen i dag. 

 

Explainerfilm, online kildebibliotek og produkt 

Gennem fire explainerfilm præsenteret af skuespiller Albert Rudbeck Lindhardt stifter eleverne bekendtskab med de forskellige facetter af oprør. Efterfølgende skal eleverne arbejde med forskellige kilder i et online oprørsbibliotek, der bl.a. kommer omkring historie, bibeltekster, andre religioner, musik og kunst. Afslutningsvis skal eleverne samle deres viden på en protestplakat, der også kan anvendes som produkt til eksamen. 

 

Kreditering

Illustration: Simon Væth 2025

Foto: Emilia Therese