

Op på barrikaderne, grib megafonen og skub de gamle systemer og magthavere ud over kanten, så der kan blive plads til noget nyt!
Sådan vil mange måske tænke, når de hører ordet oprør. At det kræver massemobilisering og larm i gaden. Men oprør kan se ud på mange forskellige måder. De kan være lokale, som når skoleklasser strejker for klimaet, det kan være online, som når folk samles om et hashtag eller de kan være helt stille, som når et enkelt menneske siger fra og vælger en anden vej. Fælles for alle oprør, uanset om de larmer eller er stiller, er, at de deler ønsket om at ændre noget. Målet er ikke nødvendigvis at omstyrte det eksisterende, det kan også være at starte en samtale om noget, som man synes er vigtigt, forkert, eller noget helt tredje. Og hvilken plads har det etiske aspekt i oprøret? I dette forløb skal eleverne arbejde med oprøret som begreb, Jesus som oprører, Luther som oprører og oprør i kristendommen i dag. Explainerfilm, online kildebibliotek og produkt Gennem fire explainerfilm præsenteret af skuespiller Albert Rudbeck Lindhardt stifter eleverne bekendtskab med de forskellige facetter af oprør. Efterfølgende skal eleverne arbejde med forskellige kilder i et online oprørsbibliotek, der bl.a. kommer omkring historie, bibeltekster, andre religioner, musik og kunst. Afslutningsvis skal eleverne samle deres viden på en protestplakat, der også kan anvendes som produkt til eksamen. Kreditering Illustration: Simon Væth 2025 Foto: Emilia ThereseINFO
Fag: Kristendomskundskab
Klassetrin: 7.-9. klasse
Periode: Fra 1. september
Omfang: 6-7 lektioner
Tilmeldingsfrist: Hele året
Tilmeldte lærere modtager:
INFO
Fag: Kristendomskundskab
Klassetrin: 7.-9. klasse
Periode: Fra 1. september
Omfang: 6-7 lektioner
Tilmeldingsfrist: Hele året
LÆREREN MODTAGER
- Lærervejledning
- Elevhæfter (klassesæt)
- Adgang til hjemmeside med explainerfilm og oprørsbibliotek
Beskrivelse
Op på barrikaderne, grib megafonen og skub de gamle systemer og magthavere ud over kanten, så der kan blive plads til noget nyt!
Sådan vil mange måske tænke, når de hører ordet oprør. At det kræver massemobilisering og larm i gaden. Men oprør kan se ud på mange forskellige måder. De kan være lokale, som når skoleklasser strejker for klimaet, det kan være online, som når folk samles om et hashtag eller de kan være helt stille, som når et enkelt menneske siger fra og vælger en anden vej.
Fælles for alle oprør, uanset om de larmer eller er stiller, er, at de deler ønsket om at ændre noget. Målet er ikke nødvendigvis at omstyrte det eksisterende, det kan også være at starte en samtale om noget, som man synes er vigtigt, forkert, eller noget helt tredje. Og hvilken plads har det etiske aspekt i oprøret?
I dette forløb skal eleverne arbejde med oprøret som begreb, Jesus som oprører, Luther som oprører og oprør i kristendommen i dag.
Explainerfilm, online kildebibliotek og produkt
Gennem fire explainerfilm præsenteret af skuespiller Albert Rudbeck Lindhardt stifter eleverne bekendtskab med de forskellige facetter af oprør. Efterfølgende skal eleverne arbejde med forskellige kilder i et online oprørsbibliotek, der bl.a. kommer omkring historie, bibeltekster, andre religioner, musik og kunst. Afslutningsvis skal eleverne samle deres viden på en protestplakat, der også kan anvendes som produkt til eksamen.
Kreditering
Illustration: Simon Væth 2025
Foto: Emilia Therese