

At re-formere betyder at gøre noget på ny eller forme noget på ny
Her er et spændende forløb om en tid for længe siden, hvor verden ændrede sig. Vi skal tilbage til 1500-tallet og se på, hvad og hvem der satte gang i reformationen, og vi skal se på, hvad det kom til at betyde for Danmark og danskerne.
Formålet med undervisningsforløbet er at eleverne får en forståelse af, hvordan Luthers tanker ændrede kirken og samfundet i 1500-tallet. Eleverne skal i dialog med hinanden og det faglige stof opnå en forståelse for sammenhængen mellem Reformationen og vores egen tid.
Forløbet er opdelt i fem faglige emner:
- Verden i det 16. århundrede
- Martin Luther og Bibelen
- Kunsten at trykke
- Reformationen i Danmark
- Fællessang
Hvert emne introduceres til eleverne med en kort tegnefilm.
Forløbet indeholder også korte historiske fortællinger, elevcases og en musikvideo af rapperen Per Vers, specielt produceret til dette forløb.
Kreditering
Illustration: Tiny Film
INFO
Fag: Kristendom, dansk og historie
Klassetrin: 4. – 6. klassetrin
Periode: Hele året
Omfang: 6-8 lektioner
Tilmelding: Hele året
Tilmeldte lærere modtager:
INFO
Fag: Kristendom, dansk og historie
Klassetrin: 4. – 6. klassetrin
Periode: Hele året
Omfang: 6-8 lektioner
Tilmelding: Hele året
LÆREREN MODTAGER
- Lærervejledning
- Klassesæt af elevhæftet Re:minder
- 5 små plakater til klassen
- Adgang til hjemmeside med digitalt materiale
- Tilbud om kirkebesøg i den lokale kirke
Beskrivelse
At re-formere betyder at gøre noget på ny eller forme noget på ny
Her er et spændende forløb om en tid for længe siden, hvor verden ændrede sig. Vi skal tilbage til 1500-tallet og se på, hvad og hvem der satte gang i reformationen, og vi skal se på, hvad det kom til at betyde for Danmark og danskerne.
Formålet med undervisningsforløbet er at eleverne får en forståelse af, hvordan Luthers tanker ændrede kirken og samfundet i 1500-tallet. Eleverne skal i dialog med hinanden og det faglige stof opnå en forståelse for sammenhængen mellem Reformationen og vores egen tid.
Forløbet er opdelt i fem faglige emner:
- Verden i det 16. århundrede
- Martin Luther og Bibelen
- Kunsten at trykke
- Reformationen i Danmark
- Fællessang
Hvert emne introduceres til eleverne med en kort tegnefilm.
Forløbet indeholder også korte historiske fortællinger, elevcases og en musikvideo af rapperen Per Vers, specielt produceret til dette forløb.
Kreditering
Illustration: Tiny Film
At re-formere betyder at gøre noget på ny eller forme noget på ny
Her er et spændende forløb om en tid for længe siden, hvor verden ændrede sig. Vi skal tilbage til 1500-tallet og se på, hvad og hvem der satte gang i reformationen, og vi skal se på, hvad det kom til at betyde for Danmark og danskerne.
Formålet med undervisningsforløbet er at eleverne får en forståelse af, hvordan Luthers tanker ændrede kirken og samfundet i 1500-tallet. Eleverne skal i dialog med hinanden og det faglige stof opnå en forståelse for sammenhængen mellem Reformationen og vores egen tid.
Forløbet er opdelt i fem faglige emner:
- Verden i det 16. århundrede
- Martin Luther og Bibelen
- Kunsten at trykke
- Reformationen i Danmark
- Fællessang
Hvert emne introduceres til eleverne med en kort tegnefilm.
Forløbet indeholder også korte historiske fortællinger, elevcases og en musikvideo af rapperen Per Vers, specielt produceret til dette forløb.
Kreditering
Illustration: Tiny Film