


Et juleforløb om forventninger og forhåbninger, lys og mørke, ensomhed og fællesskab
Forløbet er bygget op om novellen Kræmmerhus, som er skrevet særligt til dette forløb af fire forfattere fra Poesiens Hus. I novellen møder man 9.U, der ikke går specielt meget op i jul eller noget andet, men som engagerer sig i en fælles sag, nemlig at skabe en julefest for pigen Sallys lillebror, der ellers ikke ville få nogen jul. Novellen og forløbet sætter fokus på, at julen kan være en sammensat størrelse, og eleverne skal arbejde med temaerne: forventninger og forhåbninger, lys og mørke, ensomhed og fællesskab. Det kreative produkt Kræmmerhuset spiller en central rolle i novellen, og derfor lægges der op til, at eleverne til slut udformer deres eget kræmmerhus, som fyldes med sætninger eleverne har samlet op undervejs i forløbet. Kreditering Illustration : Jeanette ThorupINFO
Fag: Kristendomskundskab og dansk
Klassetrin: 7. – 9. (10.) klasse
Omfang: 2 – 6 lektioner
Periode: December måned
Tilmeldingsfrist: 1. oktober 2025
Tilmeldte lærere modtager:
produkt
INFO
Fag: Kristendomskundskab og dansk
Klassetrin: 7. – 9. (10.) klasse
Omfang: 2 – 6 lektioner
Periode: December måned
Tilmeldingsfrist: 1. oktober 2025
LÆREREN MODTAGER
- Lærervejledning
- Elevhæfte
- Adgang til hjemmeside med bl.a. novelle og instruktionsvideo til arbejdet med det kreative produkt
Beskrivelse
Et juleforløb om forventninger og forhåbninger, lys og mørke, ensomhed og fællesskab
Forløbet er bygget op om novellen Kræmmerhus, som er skrevet særligt til dette forløb af fire forfattere fra Poesiens Hus. I novellen møder man 9.U, der ikke går specielt meget op i jul eller noget andet, men som engagerer sig i en fælles sag, nemlig at skabe en julefest for pigen Sallys lillebror, der ellers ikke ville få nogen jul. Novellen og forløbet sætter fokus på, at julen kan være en sammensat størrelse, og eleverne skal arbejde med temaerne: forventninger og forhåbninger, lys og mørke, ensomhed og fællesskab.
Det kreative produkt
Kræmmerhuset spiller en central rolle i novellen, og derfor lægges der op til, at eleverne til slut udformer deres eget kræmmerhus, som fyldes med sætninger eleverne har samlet op undervejs i forløbet.
Kreditering
Illustration : Jeanette Thorup