Er der tid?
Er der tid?
“Alting har en tid. For alt, hvad der sker under himlen, er der et tidspunkt. En tid til at fødes, en tid til at dø.”
Det er store livsnære konstateringer om virkeligheden, der berøres i Prædikerens Bog i Det Gamle Testamente. Både livets glade og lyse begivenheder hives frem, men der gives også plads til livets skyggesider, og ikke alle er nemme at forene sig med. Hvad menes der fx med, at der er en tid til at slå ihjel? Religionsfagligt kommer forløbet ind på, hvordan man i religionerne leger med tidsbegrebet i ritualerne, hvor den almindelige tid opløses i mødet med det hellige. FILOSOFISK OG SANESELIG BESØG I DEN LOKALE KIRKE Forløbet indledes med et besøg i den lokale kirke, hvor eleverne skal opleve et lydbillede – et poetisk lydværk udviklet af folkene bag teater Carte Blanche, og som er inspireret af teksten i Prædikerens Bog. Efterfølgende undersøges fænomenerne tid og evighed gennem samtale ud fra filosofiske spørgsmål, kunstværker og konkrete genstande. Efter kirkebesøget kan eleverne arbejde videre med tidens livsfilosofiske betydning og undersøger forskellige aspekter af tiden i religionerne, hvor den både optræder som et kvantitativt og et kvalitativt fænomen. MULIGHED FOR AT INDDRAGE FLERE FAG Materialet giver også mulighed for at bringe det idéhistoriske ved tiden med over i historiefaget og se på, hvordan tid som begreb og som teknologi har spillet ind i menneskers liv. Der kan også tilføjes en danskfaglig dimension, hvor tiden som sprogligt fænomen tages under luppen i digte, ordsprog og faste vendinger. I den danskfaglige del inddrager forløbet følgende tekster: Gruk af Piet Hein og digtet Tiden af Benny Andersen.INFO
Fag: Kristendomskundskab/religion
Klassetrin: 7. – 9. kl.
Periode: Uge 36 – 45, 2024
Omfang: 4 lektioner + kirkebesøg (60 min.)
Tilmeldingsfrist: 1.september 2024
Tilmeldte lærere modtager:
INFO
Fag: Kristendomskundskab/religion
Klassetrin: 7. – 9. kl.
Periode: Uge 36 – 45, 2024
Omfang: 4 lektioner + kirkebesøg (60 min.)
Tilmeldingsfrist: 1.september 2024
Tilmeldte lærere modtager:
“Alting har en tid. For alt, hvad der sker under himlen, er der et tidspunkt. En tid til at fødes, en tid til at dø.”
Det er store livsnære konstateringer om virkeligheden, der berøres i Prædikerens Bog i Det Gamle Testamente. Både livets glade og lyse begivenheder hives frem, men der gives også plads til livets skyggesider, og ikke alle er nemme at forene sig med. Hvad menes der fx med, at der er en tid til at slå ihjel? Religionsfagligt kommer forløbet ind på, hvordan man i religionerne leger med tidsbegrebet i ritualerne, hvor den almindelige tid opløses i mødet med det hellige. FILOSOFISK OG SANESELIG BESØG I DEN LOKALE KIRKE Forløbet indledes med et besøg i den lokale kirke, hvor eleverne skal opleve et lydbillede – et poetisk lydværk udviklet af folkene bag teater Carte Blanche, og som er inspireret af teksten i Prædikerens Bog. Efterfølgende undersøges fænomenerne tid og evighed gennem samtale ud fra filosofiske spørgsmål, kunstværker og konkrete genstande. Efter kirkebesøget kan eleverne arbejde videre med tidens livsfilosofiske betydning og undersøger forskellige aspekter af tiden i religionerne, hvor den både optræder som et kvantitativt og et kvalitativt fænomen. MULIGHED FOR AT INDDRAGE FLERE FAG Materialet giver også mulighed for at bringe det idéhistoriske ved tiden med over i historiefaget og se på, hvordan tid som begreb og som teknologi har spillet ind i menneskers liv. Der kan også tilføjes en danskfaglig dimension, hvor tiden som sprogligt fænomen tages under luppen i digte, ordsprog og faste vendinger. I den danskfaglige del inddrager forløbet følgende tekster: Gruk af Piet Hein og digtet Tiden af Benny Andersen.Beskrivelse
“Alting har en tid. For alt, hvad der sker under himlen, er der et tidspunkt. En tid til at fødes, en tid til at dø.”
Det er store livsnære konstateringer om virkeligheden, der berøres i Prædikerens Bog i Det Gamle Testamente. Både livets glade og lyse begivenheder hives frem, men der gives også plads til livets skyggesider, og ikke alle er nemme at forene sig med. Hvad menes der fx med, at der er en tid til at slå ihjel?
Religionsfagligt kommer forløbet ind på, hvordan man i religionerne leger med tidsbegrebet i ritualerne, hvor den almindelige tid opløses i mødet med det hellige.
FILOSOFISK OG SANESELIG BESØG I DEN LOKALE KIRKE
Forløbet indledes med et besøg i den lokale kirke, hvor eleverne skal opleve et lydbillede – et poetisk lydværk udviklet af folkene bag teater Carte Blanche, og som er inspireret af teksten i Prædikerens Bog. Efterfølgende undersøges fænomenerne tid og evighed gennem samtale ud fra filosofiske spørgsmål, kunstværker og konkrete genstande.
Efter kirkebesøget kan eleverne arbejde videre med tidens livsfilosofiske betydning og undersøger forskellige aspekter af tiden i religionerne, hvor den både optræder som et kvantitativt og et kvalitativt fænomen.
MULIGHED FOR AT INDDRAGE FLERE FAG
Materialet giver også mulighed for at bringe det idéhistoriske ved tiden med over i historiefaget og se på, hvordan tid som begreb og som teknologi har spillet ind i menneskers liv. Der kan også tilføjes en danskfaglig dimension, hvor tiden som sprogligt fænomen tages under luppen i digte, ordsprog og faste vendinger.
I den danskfaglige del inddrager forløbet følgende tekster: Gruk af Piet Hein og digtet Tiden af Benny Andersen.