


Tag på matematik-tur til jeres lokale kirke
Hvor mange numser kan der sidde på en kirkebænk? Hvilke geometriske former og figurer kan I finde i kirken og på kirkegården? Og hvordan ser omkredsen på døbefonten ud? Hvad betyder kirkens symbolbilleder? Og kan det passe, at der er et skib inde i kirken? I dette lille matematikprojekt skal I på symboljagt, tælle lysekroner, pusle jeres egen vinduesmosaik, føre simpel navnestatistik, tegne altertavlen og skrive årstal. Det er matematiklærerne Lars Kierulf Larsen og Erla Ingvarsdottir fra Haahrs Skole i Svendborg, der har udarbejdet dette tværfaglige forløb til 1. – 2. klasse, som handler om at bringe matematikken i spil i kirken og i dens omgivelser. Kirkebesøg I forløbet skal i besøge jeres lokale kirke, hvor eleverne skal på jagt. På kirkebesøget skal eleverne også lære om kirkens opbygning, og hvor de forskellige kirkelige funktioner udføres. OBS! Læreren kontakter selv kirkens personale for aftale om besøg i kirken. OBS Dette er et bagkatalog forløb Kreditering Grafik: Jeanette ThorupINFO
Fag: Matematik og kristendomskundskab
Klassetrin: 1. – 2. klasse
Periode: Hele året
Omfang: 4 lektioner inkl. kirkebesøg
Tilmelding: Løbende
Tilmeldte lærere modtager:
INFO
Fag: Matematik og kristendomskundskab
Klassetrin: 1. – 2. klasse
Periode: Hele året
Omfang: 4 lektioner inkl. kirkebesøg
Tilmelding: Løbende
LÆREREN MODTAGER
- Lærervejledning som pdf med kopisider til eleverne
Beskrivelse
Tag på matematik-tur til jeres lokale kirke
Hvor mange numser kan der sidde på en kirkebænk? Hvilke geometriske former og figurer kan I finde i kirken og på kirkegården? Og hvordan ser omkredsen på døbefonten ud? Hvad betyder kirkens symbolbilleder? Og kan det passe, at der er et skib inde i kirken?
I dette lille matematikprojekt skal I på symboljagt, tælle lysekroner, pusle jeres egen vinduesmosaik, føre simpel navnestatistik, tegne altertavlen og skrive årstal.
Det er matematiklærerne Lars Kierulf Larsen og Erla Ingvarsdottir fra Haahrs Skole i Svendborg, der har udarbejdet dette tværfaglige forløb til 1. – 2. klasse, som handler om at bringe matematikken i spil i kirken og i dens omgivelser.
Kirkebesøg
I forløbet skal i besøge jeres lokale kirke, hvor eleverne skal på jagt. På kirkebesøget skal eleverne også lære om kirkens opbygning, og hvor de forskellige kirkelige funktioner udføres.
OBS! Læreren kontakter selv kirkens personale for aftale om besøg i kirken.
OBS Dette er et bagkatalog forløb
Kreditering
Grafik: Jeanette Thorup