


VI FØLGER VANDETS FORUNDERLIGE VEJ…
… fra havet til skyen til regnen, der falder på jorden, siver ned gennem jordlag og suges ind i planternes rødder. Vandet, der drikkes af alle levende væsner – ind igennem munden, ned gennem halsen og ud i alle kroppens celler. Når vi følger vandets vej, følger vi også menneskets forbundethed med verden – og den er da for vild!“Man siger at vand er livets kilde. Fordi ingenting kan leve uden vand.”Vandet giver sammen med solens stråler og jordens muld næring til planter og træer, og som en del af dette forløb skal eleverne arbejde med både vand, frø og jord. De skal gå to veje i undersøgelsen af elementerne: dels skal de kigge på naturen og dels på, hvordan elementerne også i kristendommen er kilde til forundring, fortællinger og symbol-tænkning. Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i vandets betydning for liv, både som naturfænomen og som metafor for menneskets muligheder. Forløbsoverblik
- Vandets betydning for liv (1-2 lektioner). Her arbejder elverne med deres forforståelse af vand betydning
- Kirkebesøg med lydbilleder (1 time). Klassen besøger den lokale kirke og oplever bl.a. to lydbilleder Vandet og Haven. Læs mere nedenefor
- Vandet som symbol i kristendommen (1-2 lektioner). Besøget i kirken efterbehandles og der arbejdes med skabelsesberetninger
- Vandets kredsløb (3 lektioner). Eleverne arbejder med vandets kredsløb og menneskets placering i dette. Eleverne skal modellere et lukket vandkredsløb
- Afrunding (1 lektion). Forløbet afrundes gennem samtale og skrivning
Poetisk og sanseligt kirkebesøg med lydbilleder
I dette undervisningsforløb skal I på undervisningsbesøg i jeres lokale kirke. Besøget danner grundlag for flere aktiviteter og snakke i klassen efterfølgende. Under kirkebesøget skal eleverne lytte til to lydbilleder skabt af teaterfolkene bag teatret Carte Blanche. Det første lydbillede tager dem med på en fortælling, der starter i Urhavet. Undervejs i kirkebesøget laver eleverne selv et lydbillede med deres egen krop, de hører en lignelse om bonden, der sår på marken og afslutningsvis sår de selv et lille frø i en potte med jord. Frøet bliver i det næste lydbillede, de lytter til, også et billede på et håb, man kan vande og nære. Alle elevernes potter med frø samles i en spirekasse og bringes med tilbage til klassen som én fælles have. Kreditering Illustration: Els Cools og Jens Bohr Foto: Ard JongsmaINFO
Fag: Kristendomskundskab, dansk og natur/teknik
Klassetrin: 3. – 4. klasse
Periode: April 2026
Omfang: 6 lektioner + kirkebesøg (60 min.)
Tilmeldingsfrist: 1. oktober 2025
Tilmeldte lærere modtager:
INFO
Fag: Kristendomskundskab, dansk og natur/teknik
Klassetrin: 3. – 4. klasse
Periode: April 2026
Omfang: 6 lektioner + kirkebesøg (60 min.)
Tilmeldingsfrist: 1. oktober 2025
LÆREREN MODTAGER
- Lærervejledning
- Elevhæfter
Beskrivelse
VI FØLGER VANDETS FORUNDERLIGE VEJ…
… fra havet til skyen til regnen, der falder på jorden, siver ned gennem jordlag og suges ind i planternes rødder. Vandet, der drikkes af alle levende væsner – ind igennem munden, ned gennem halsen og ud i alle kroppens celler. Når vi følger vandets vej, følger vi også menneskets forbundethed med verden – og den er da for vild!
“Man siger at vand er livets kilde. Fordi ingenting kan leve uden vand.”
Vandet giver sammen med solens stråler og jordens muld næring til planter og træer, og som en del af dette forløb skal eleverne arbejde med både vand, frø og jord. De skal gå to veje i undersøgelsen af elementerne: dels skal de kigge på naturen og dels på, hvordan elementerne også i kristendommen er kilde til forundring, fortællinger og symbol-tænkning.
Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i vandets betydning for liv, både som naturfænomen og som metafor for menneskets muligheder.
Forløbsoverblik
- Vandets betydning for liv (1-2 lektioner). Her arbejder elverne med deres forforståelse af vand betydning
- Kirkebesøg med lydbilleder (1 time). Klassen besøger den lokale kirke og oplever bl.a. to lydbilleder Vandet og Haven. Læs mere nedenefor
- Vandet som symbol i kristendommen (1-2 lektioner). Besøget i kirken efterbehandles og der arbejdes med skabelsesberetninger
- Vandets kredsløb (3 lektioner). Eleverne arbejder med vandets kredsløb og menneskets placering i dette. Eleverne skal modellere et lukket vandkredsløb
- Afrunding (1 lektion). Forløbet afrundes gennem samtale og skrivning
Poetisk og sanseligt kirkebesøg med lydbilleder
I dette undervisningsforløb skal I på undervisningsbesøg i jeres lokale kirke. Besøget danner grundlag for flere aktiviteter og snakke i klassen efterfølgende.
Under kirkebesøget skal eleverne lytte til to lydbilleder skabt af teaterfolkene bag teatret Carte Blanche. Det første lydbillede tager dem med på en fortælling, der starter i Urhavet. Undervejs i kirkebesøget laver eleverne selv et lydbillede med deres egen krop, de hører en lignelse om bonden, der sår på marken og afslutningsvis sår de selv et lille frø i en potte med jord. Frøet bliver i det næste lydbillede, de lytter til, også et billede på et håb, man kan vande og nære. Alle elevernes potter med frø samles i en spirekasse og bringes med tilbage til klassen som én fælles have.
Kreditering
Illustration: Els Cools og Jens Bohr
Foto: Ard Jongsma
VI FØLGER VANDETS FORUNDERLIGE VEJ…
… fra havet til skyen til regnen, der falder på jorden, siver ned gennem jordlag og suges ind i planternes rødder. Vandet, der drikkes af alle levende væsner – ind igennem munden, ned gennem halsen og ud i alle kroppens celler. Når vi følger vandets vej, følger vi også menneskets forbundethed med verden – og den er da for vild!“Man siger at vand er livets kilde. Fordi ingenting kan leve uden vand.”Vandet giver sammen med solens stråler og jordens muld næring til planter og træer, og som en del af dette forløb skal eleverne arbejde med både vand, frø og jord. De skal gå to veje i undersøgelsen af elementerne: dels skal de kigge på naturen og dels på, hvordan elementerne også i kristendommen er kilde til forundring, fortællinger og symbol-tænkning. Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i vandets betydning for liv, både som naturfænomen og som metafor for menneskets muligheder. Forløbsoverblik
- Vandets betydning for liv (1-2 lektioner). Her arbejder elverne med deres forforståelse af vand betydning
- Kirkebesøg med lydbilleder (1 time). Klassen besøger den lokale kirke og oplever bl.a. to lydbilleder Vandet og Haven. Læs mere nedenefor
- Vandet som symbol i kristendommen (1-2 lektioner). Besøget i kirken efterbehandles og der arbejdes med skabelsesberetninger
- Vandets kredsløb (3 lektioner). Eleverne arbejder med vandets kredsløb og menneskets placering i dette. Eleverne skal modellere et lukket vandkredsløb
- Afrunding (1 lektion). Forløbet afrundes gennem samtale og skrivning