Filosofi med børn – den med Adam og Eva
4.- 6. klasse
– et filosofi med børn forløb om Adam og Eva
Filosofi med børn – den med Adam og Eva
4.- 6. klasse
– et filosofi med børn forløb om Adam og Eva
Filosofi med børn – den med Adam og Eva
4.- 6. klasse
– et filosofi med børn forløb om Adam og Eva
De bibelske grundfortællinger har gennem århundreder sat tanker i gang, skabt debat, forarget og forundret – og det kan de stadig gøre
De er fortællinger som rummer almenmenneskelige spørgsmål, som kan sættes i forhold nutidige eksistentielle, etiske og religiøse temaer. De har sat spor i vores kultur, sprog, livsanskuelser og vores forestillinger om, hvad det vil sige at være menneske og hvad det gode liv er. Fortællingerne er vigtige nøgler, der kan åbne døre til kulturforståelse og nutidige værdidiskussioner Dette forløb handler om…. ja, den dér med Adam og Eva. I skal på en lytteoplevelse, I skal lege eller lave små dramaøvelser (afhængigt af klassetrin), og I skal gå på opdagelse i fortællingen gennem fælles filosofisk refleksion. Forløbet bruger Ida Jessens genfortælling af bibelfortællingen, og den sydfynske ordkunstner Kim Linnet har gjort den levende i en lytteoplevelse med ord og lydkulisse. Martin Kongshave fra Tankespirerne har udviklet forløbets sidste del, som er en guidet filosofisk dialog med klassen. Forløbet indeholder 2 spor: SPOR 1 (2.-6. klasse): I dette spor er fokus på skyld og uskyld. Hvad er skyld? Hvornår er man skyldig? Kan man være mere eller mindre skyldig og hvad er afgærende for hvor skyldig man er? SPOR 2 (4.-6. klasse): I dette spor er fokus på, hvad der gør et menneske til et menneske, og hvad forskellige menneskelige erfaringer betyder for vores identitet og oplevelse af verden. Forløbet er første i en række af små filosofiske forløb SYMF udvikler de kommende år, hvor bibelske grundfortællinger er kernestoffet. Kreditering Illustration: Oliver StreichINFO
Fag: Kristendomskundskab
Klassetrin: 4.- 6. klasse
Omfang: 2-3 lektioner
Periode: Fra 1. oktober 2025 og resten af året
Tilmeldingsfrist: Hele året
Tilmeldte lærere modtager:
INFO
Fag: Kristendomskundskab
Klassetrin: 4.- 6. klasse
Omfang: 2-3 lektioner
Periode: Fra 1. oktober 2025 og resten af året
Tilmeldingsfrist: Hele året
LÆREREN MODTAGER
- Lærervejledning
- Taletursgenstand
- Digital adgang til bibelfortællingen som lytteoplevelse
Beskrivelse
De bibelske grundfortællinger har gennem århundreder sat tanker i gang, skabt debat, forarget og forundret – og det kan de stadig gøre
De er fortællinger som rummer almenmenneskelige spørgsmål, som kan sættes i forhold nutidige eksistentielle, etiske og religiøse temaer. De har sat spor i vores kultur, sprog, livsanskuelser og vores forestillinger om, hvad det vil sige at være menneske og hvad det gode liv er. Fortællingerne er vigtige nøgler, der kan åbne døre til kulturforståelse og nutidige værdidiskussioner
Dette forløb handler om…. ja, den dér med Adam og Eva. I skal på en lytteoplevelse, I skal lege eller lave små dramaøvelser (afhængigt af klassetrin), og I skal gå på opdagelse i fortællingen gennem fælles filosofisk refleksion.
Forløbet bruger Ida Jessens genfortælling af bibelfortællingen, og den sydfynske ordkunstner Kim Linnet har gjort den levende i en lytteoplevelse med ord og lydkulisse. Martin Kongshave fra Tankespirerne har udviklet forløbets sidste del, som er en guidet filosofisk dialog med klassen.
Forløbet indeholder 2 spor:
SPOR 1 (2.-6. klasse): I dette spor er fokus på skyld og uskyld. Hvad er skyld? Hvornår er man skyldig? Kan man være mere eller mindre skyldig og hvad er afgærende for hvor skyldig man er?
SPOR 2 (4.-6. klasse): I dette spor er fokus på, hvad der gør et menneske til et menneske, og hvad forskellige menneskelige erfaringer betyder for vores identitet og oplevelse af verden.
Forløbet er første i en række af små filosofiske forløb SYMF udvikler de kommende år, hvor bibelske grundfortællinger er kernestoffet.
Kreditering
Illustration: Oliver Streich