Det hele går i fisk!
1. – 2. klasse
– et forløb om fisk i naturen og i Bibelen
BAGKATALOG FORLØB

Det hele går i fisk!
1. – 2. klasse
– et forløb om fisk i naturen og i Bibelen
BAGKATALOG FORLØB


Det hele går i fisk!
1. – 2. klasse
– et forløb om fisk i naturen og i Bibelen
BAGKATALOG FORLØB
Fisken svømmer i vores natur. I åer, vandløb og have lever den skjult for vores øjne under vandets overflade. Den fascinerer med sine glatte fiskeskæl, svømmeblærer og gæller, og repræsenterer en helt anden levevis end menneskets
Fisken er gennem årtusinder blevet brugt som symbol i religioner, hvor den har repræsenteret guddomme, frugtbarhed og genfødsel. I det 1. århundrede tog de første kristne fisken til sig som symbol. Men hvorfor gjorde de det? I forløbet vil eleverne møde fortællingerne om Jonas og hvalfisken, Peters fiskefangst og Bespisningen af de 5000 mennesker. I naturfag skal eleverne arbejde med fisken som hvirveldyr og lære om fiskens anatomi. Til det er der i samarbejde med Fjord & Bælt i Kerteminde produceret en lille fagfilm. Med undervisningsmaterialet følger også et oplæg til, hvordan eleverne kan lave både 2- og 3 dimensionale fiske-værker i billedkunstfaget. Formålet med forløbet er at lade eleverne få erfaringer med fisken i naturen, i bibelske fortællinger og i billedkunst med henblik på at give dem et indblik i fiskens betydning i natur- og kulturhistorie. Forløbsoverblik- Introduktion til emnet
- Fisken og andre kristne symboler
- Bibeltekster om fisk
- Kreative elevarbejder
- Naturfagligt arbejde med fisk
- Afslutning og og evaluering
INFO
Fag: Kristendomskundskab, natur/teknik, dansk og billedkunst
Klassetrin: 1. – 2. klasse
Omfang: 10 lektioner
Periode: Hele året
Tilmelding: Løbende
Tilmeldte lærere modtager:
INFO
Fag: Kristendomskundskab, natur/teknik, dansk og billedkunst
Klassetrin: 1. – 2. klasse
Omfang: 10 lektioner
Periode: Hele året
Tilmelding: Løbende
LÆREREN MODTAGER
- Lærervejledning
- Elevfoldere
- Adgang til hjemmeside med film
Beskrivelse
Fisken svømmer i vores natur. I åer, vandløb og have lever den skjult for vores øjne under vandets overflade. Den fascinerer med sine glatte fiskeskæl, svømmeblærer og gæller, og repræsenterer en helt anden levevis end menneskets
Fisken er gennem årtusinder blevet brugt som symbol i religioner, hvor den har repræsenteret guddomme, frugtbarhed og genfødsel. I det 1. århundrede tog de første kristne fisken til sig som symbol. Men hvorfor gjorde de det?
I forløbet vil eleverne møde fortællingerne om Jonas og hvalfisken, Peters fiskefangst og Bespisningen af de 5000 mennesker. I naturfag skal eleverne arbejde med fisken som hvirveldyr og lære om fiskens anatomi. Til det er der i samarbejde med Fjord & Bælt i Kerteminde produceret en lille fagfilm. Med undervisningsmaterialet følger også et oplæg til, hvordan eleverne kan lave både 2- og 3 dimensionale fiske-værker i billedkunstfaget.
Formålet med forløbet er at lade eleverne få erfaringer med fisken i naturen, i bibelske fortællinger og i billedkunst med henblik på at give dem et indblik i fiskens betydning i natur- og kulturhistorie.
Forløbsoverblik
- Introduktion til emnet
- Fisken og andre kristne symboler
- Bibeltekster om fisk
- Kreative elevarbejder
- Naturfagligt arbejde med fisk
- Afslutning og og evaluering
OBS Dette er et bagkatalog forløb
Kreditering
Illustration: Birde Poulsen
Fisken svømmer i vores natur. I åer, vandløb og have lever den skjult for vores øjne under vandets overflade. Den fascinerer med sine glatte fiskeskæl, svømmeblærer og gæller, og repræsenterer en helt anden levevis end menneskets
Fisken er gennem årtusinder blevet brugt som symbol i religioner, hvor den har repræsenteret guddomme, frugtbarhed og genfødsel. I det 1. århundrede tog de første kristne fisken til sig som symbol. Men hvorfor gjorde de det? I forløbet vil eleverne møde fortællingerne om Jonas og hvalfisken, Peters fiskefangst og Bespisningen af de 5000 mennesker. I naturfag skal eleverne arbejde med fisken som hvirveldyr og lære om fiskens anatomi. Til det er der i samarbejde med Fjord & Bælt i Kerteminde produceret en lille fagfilm. Med undervisningsmaterialet følger også et oplæg til, hvordan eleverne kan lave både 2- og 3 dimensionale fiske-værker i billedkunstfaget. Formålet med forløbet er at lade eleverne få erfaringer med fisken i naturen, i bibelske fortællinger og i billedkunst med henblik på at give dem et indblik i fiskens betydning i natur- og kulturhistorie. Forløbsoverblik- Introduktion til emnet
- Fisken og andre kristne symboler
- Bibeltekster om fisk
- Kreative elevarbejder
- Naturfagligt arbejde med fisk
- Afslutning og og evaluering