– et forløb om fastelavn og fastetid
Formålet er, at eleverne får viden om de traditioner, der knytter sig til fastelavnsfesten
og til fastetiden som en religiøs praksis i en både historisk og nutidig sammenhæng.
Mål med forløbet er, at eleverne:
- kan tale med om, hvordan fastelavnsfesten i gamle dage fungerede som en
kærkommen pause fra hverdagens slid og knaphed - kan redegøre for fest- og fastedagenes navne og historiske brug: Flæskemandag,
hvide tirsdag, askeonsdag og fastens fyrre dage frem til påsken - kan tale med om, hvordan vekslen mellem ro og uro både i hverdagen og i årets
gang er en rytme, der kan være helt nødvendig for mennesker
Forløbsmaterialer
Når du tilmelder dig til forløbet får du som lærer:
- Adgang til digital lærervejledning
- Tilbud om kirkebesøg
Link til digital lærervejledning
her
NB! Adgang til digitalt materiale kræver kode. Tilmeldte lærere modtager en koden.
Koderne virker i indeværende skoleår og kan forlænges ved gentilmelding til projektet og/eller kontakt til SYMF
Til præster
Tilmeldte indskolingsklasser inviteres, som en del af forløbet, på en sansevandring i den lokale kirke. Her skal vi synge, lege, lytte, dufte, mærke, smage og tælle, mens vi bevæger os gennem flæskemandag, hvide tirsdag, askeonsdag og 40 fastedage for til sidst at være fremme ved påsken. Hele vandringen veksler mellem aktivitet og ro og afholdes for én klasse ad gangen.
Skoletjenesten tilbyder at afholde vandringerne og den lokale præst er som altid hjertelig velkommen. Vandringen kan dog gennemføres uden præstens deltagelse.
Varighed af kirkebesøget: 60 min.